Sunday, February 25, 2007

Rainbow marble pudding Blackmore


















Resepi kali ni Umi ambil dari resepi Diana...memang best puding ni.Umi buat dalam bekas kecil2 dan makan bersama fruit koktel.Thanks Diana.
Umi cuma copy n paste dari bog Diana....sorry Diana, ape pun mesti cuba jangan tak cuba, rugi.Memang sesuai untuk dessert.

RAINBOW MARBLE PUDDING BLACKMORE

Bahan-bahannya
2 bungkus serbuk agar-agar
1350ml air paip
450gm gula pasir
130gm mentega
8 biji telur bersaiz sederhana
1 tin susu cair Carnation
2 sudu makan tepong custard
2 sudu makan serbuk koko
1 sudu teh vanilla
pewarna merah dan kuning secukupnya

Cara-caranya
1. Masak agar-agar, air dan gula hingga mendidih dan ketepikan dulu.

2. Pukul telur sebentar menggunakan whisker, kemudian masukkan susu dan tepong custard dan kacau hingga adunan ini rata, kemudian ditapis.

3. Setelah ditapis, satukan adunan telur dan agar-agar dan kacau lagi hingga rata, serta masak semula sehingga adunan mendidih. Kemudian, masukkan mentega dan vanilla dan kacau hingga rata.

4. Bahagikan adunan ke dalam 3 buah mangkuk. Bubuhkan koko ( yang sudah dicampurkan sedikit air) ke dalam salah satu adunan di dalam mangkuk dan kacau hingga rata. Adunan yang dalam 2 mangkuk lagi masing-masing diwarnakan dengan kuning dan merah.

5. Gunakan loyang berbentuk 4 persegi berukuran 9x9x3 atau loyang bentuk jantung ataupun bulat seperti yang dalam gambar.

6. Merengkan loyang sedikit dengan menyangga salah satu hujungnya dengan buku atau lain2 benda yang keras. Tuangkan satu senduk makan adunan warna merah ke dalam loyang disusuli pula ngan sadu senduk makan adunan warna kuning dan satu senduk adunan warna coklat. Ulang cara begini sehingga adunan selesai digunakan.

7. Letakkan loyang kembali kepada kedudukan asalnya dan masukkan adunan ke dalam peti sejuk dan biarkan adunan keras sebelum dipotong dan dihidangkan.

1 comment:

HoneyBee said...

Kalau dah dari resipi Diana, biasanya sedap. Saya pun selalu cuba2 resipi dr blog dia.

Tapi lapisan2 berbeza tu, tak perlu tunggu keras dulu dah boleh tuang atas each other? Minta clarify yg ini ya, takut nanti jadi lain pula puding saya =)